Doconomy: Everyday Climate Action

Doconomy är ett fintech-företag som grundades i Sverige 2018 med en filosofi baserad på att vi alla behöver ta itu med klimatförändringarna i våra dagliga handlingar och att vi kan använda det kraftfullaste verktyget för att göra det: Våra pengar. DO är en gratis och lättanvänd mobil banktjänst som gör det möjligt att spåra ditt CO₂-fotavtryck och låter dig kompensera för din klimatpåverkan. Med DO får du tillgång till ett smart sparkonto som gör gott både för dig och för planeten medan den hjälper dig förstå ditt CO₂-fotavtryck. Du kan även investera i FN-certifierade klimatkompensationsprojekt och investeringsfonder som har en positiv inverkan på människor och planet. Kreditkortet DO Black ger dig samma tjänst men låter dig inte spendera mer än din årliga rekommenderade CO2-klimatpåverkan.

Uppdragets omfattning
H+K Sverige har tidigare arbetat med teamet bakom Doconomy vid lanseringen av Ålandindex 2016. Indexet, som bland annat vunnit Cannes Lions Grand Prix, är drivkraften och algoritmen bakom Doconomy. H+K var Doconomys rådgivare inom kommunikation och strategi inför lanseringen av tjänsten under hösten 2018. Både strategi, PR-taktik och medierelationer hanterades av H + K som även initierade initiativet DO Talk samt ett helt nytt narrativ inom hela sektorn

Resultat
Kampanjen och det uppföljande pressarbetet resulterade i över 150 artiklar i lokala och internationella medier, intervjuer i Sveriges största morgonprogram på tv samt över 7 000 tidiga intresseanmälningar för det nya DO-kreditkortet. Initiativet prisades också med Cannes Lions Grand Prix och tre Cannes Lions Bronze.

Sector: Finansiella + professionella tjänster
Specialist expertise: Innehåll + publicering
Office: Stockholm

More Work