I spåren av Corona-pandemin kommer inte Järvaveckan och Almedalsveckan att äga rum i år. De lämnar ett vakuum efter sig för alla som sett fram emot viktiga möten mellan politiker, näringsliv och intresseorganisationer. Därför lanserar Microsoft, Hill+Knowlton Strategies och Rodolfo nu Framtidsarenan 16–17 juni för att fylla tomrummet.

– Nu mer än någonsin behövs de breda diskussionerna över landets alla sektorer där beslutsfattare får mötas i samtal om vad har vi lärt oss den här våren och vad vi kan vi göra nu och till hösten för att komma vidare på bästa sätt. Tillsammans kan vi skapa nya möjligheter för Sverige, säger Therése Treutiger, vice vd på Microsoft Sverige.

Våren 2020 är inte lik någon annan vi har upplevt. Nationell och internationell kris har lett till både samling och påfrestningar där samhällsdiskussionen och dess aktörer har fått hitta nya vägar och inta nya positioner. Därför lanserar Microsoft, Hill+Knowlton Strategies och Rodolfo nu Framtidsarenan, en ny kostnadsfri digital mötesplats där företag och organisationer som söker möjligheter till samtal är välkomna.

– Både Järvaveckan och Politikerveckan i Almedalen hade varit naturliga arenor för samtal kring Sveriges framtid i slutet av denna vår. Vi vill inte att de ska lämna tomma hål efter sig på vägen in i sommaren och har därför tagit initiativ till den digitala konferensen Framtidsarenan. Det är inte en ersättning – utan ett verktyg att fylla ett behov i saknad, säger Jenny Åström, vd på Hill+Knowlton Sverige.

Framtidsarenan är en digital plattform för både de breda och nischade samtalen i samma självorganiserande anda som både Almedalsveckan och Järvaveckan erbjuder ett vanligt år. Den består av seminarier som anordnas på samma sätt av fria arrangörer, och kompletteras av ett huvudprogram som lyfter större perspektiv som är aktuella i halvtid av 2020.

Med start idag bjuds organisationer, företag, partier och andra samhällsaktörer som vill prata om Sveriges framtid in att delta utan kostnad den 16–17 juni. De medverkande kan hålla sina samtal i den form som de önskar, eller delta i andras med sina företrädare eller experter om det matchar. Samtalet och mötet om Sveriges framtid ska stå i centrum.

– Initiativet kombinerar våra gemensamma kunskaper i att på ett kreativt sätt skapa kommunikation, diskussion och göra det i en digital miljö. Jag är övertygad om att Framtidsarenan kommer att tas emot väl av alla de som vill vara med och driva samtalet framåt, säger Adam Lundberg, co-founder på Rodolfo Agency.

Att delta i Framtidsarenan är kostnadsfritt och varje aktör ansvarar för att hålla i sitt digitala arrangemang i den form de önskar. Microsoft erbjuder de som behöver möjlighet att fritt använda Microsoft Teams under dagarna och hjälper till med uppstart och tips. Det går bra att använda andra verktyg.

– Har du eller ni ett eget initiativ som ni jobbar med, välkomna att ansluta er till oss och använda arenan för dialog, säger initiativtagarna.

Mer information finns på www.framtidsarenan.se. Anmälningsformuläret är nu öppet.

För att få löpande information, anmäl dig till Framtidsarenans nyhetsbrev.

För mer information kontakta:

Claes Nyberg
Mobil: 073-322 92 39
Epost: claes.nyberg@hkstrategies.com