Politiken blir alltmer komplicerad och det är svårt för många företag att rita upp kartan och förstå hur man som bolag ska förhålla sig till olika frågor.

– Med Almedalen, det stundande valet och att Sverige blir ordförandeland i EU den 1 januari 2023 ser vi en ökad efterfrågan, därför stärker vi nu vårt PA-erbjudande och växer teamet på den svenska marknaden, säger Åsa Mogerud, vd Hill+Knowlton Strategies Sverige.

Med knappt 5 månader kvar till valet spänner Hill+Knowlton musklerna ytterligare kring Public Affairs. Kommunikationsbyrån, som nyligen värvat Jessica Hjälmered, tidigare tjänsteman i Moderaternas ledningsstab i Sveriges riksdag, ska nu tillsätta en Head of Public Affairs & Sustainability.

– I dag är det svårt för ett bolag att inte förhålla sig till politiska beslut och samhällsförändringar, oavsett bransch och affär. Titta exempelvis på de varumärken som gått snett i sin kommunikation kopplat till Rysslands invasion av Ukraina, där finns exempel på bolag som läst samhällsandan helt fel och då också agerat fel, vilket lett till en medial krishantering och mest troligt interna ifrågasättanden. Vi som byrå blir skarpare när vi har medarbetare som förstår de mekanismerna, säger Jessica Bissmark, vice vd som i dag ansvarar för H+K:s PA-erbjudande.

Det är med en gedigen laguppställning i ryggen som Hill+Knowlton samlar krafterna inför de stundande valet i september.

Kvintetten består av: Åsa Mogerud, vd, som 2006-2014 arbetade i Fredrik Reinfeldts stab; Jessica Bissmark, vice vd, som tidigare bland annat varit presschef för Centerpartiet; Jessica Hjälmered, kommunikationsrådgivare, som tidigare arbetat som politisk rådgivare i Sveriges riksdag; Emmy Henriksson, kommunikationskonsult, som har styrelseuppdrag inom Socialdemokraterna och har ansvarat för medlemsvård och rekrytering; Slutligen, med längst erfarenhet, Ulf Mårtensson, senior rådgivare som tidigare verkat som kommunikationschef på Statsrådsberedningen redan under Göran Persson, Arbetsmarknadsdepartementet och TCO. Fem starka kort på handen när det gäller att vinna potten!

– Vår starka, interna, globala PA-kompetens inom Hill+Knowlton-familjen där vi kan bistå med politiska analyser och verktyg på över 40 marknader adderar ytterligare värde. Trender är ofta globala, det ger oss på Hill+Knowlton i Sverige ett försprång, vilket i sin tur gynnar våra kunder, säger Åsa Mogerud.

– Under 2022 har vi flera spännande kundprojekt inplanerade liksom aktiviteter i Almedalen, en arena som är ännu viktigare i dag när vår demokrati hotas på ett sätt som vi inte sett på väldigt länge. Vi kommer givetvis också bidra till samhällsdebatten och försöka ge både inspiration och kunskap genom att arrangera aktiviteter där både våra kunder och andra kan delta, avslutar Jessica Bissmark.