Hill+Knowlton fortsätter att stärka upp det svenska teamet. Direkt från pris- och produktjämförelsetjänsten PriceRunner ansluter Christine Gouldthorp.

– Det känns jätteroligt att vara tillbaka på konsultsidan. Alla har varit supervälkomnande och det har varit lätt att kliva in, säger Christine Gouldthorp som ansvarat för PriceRunners kommunikations- och PR-arbete i Storbritannien de senaste två åren.

– Vi får in en noggrann, erfaren och dessutom mycket trevlig kollega i Christine. Jag är väldigt stolt och glad över att ha henne på plats, säger Åsa Mogerud, vd Hill+Knowlton Strategies Sverige.

På Hill+Knowlton kommer Christine att projektleda ett antal kunder i sin roll som Senior Account Manager. Wolt, Radisson och Gorenje är några av de företag som hon nu ska bekanta sig med.

– Jag ser otroligt mycket fram emot att lära mig mer om nya marknader och våra kunder. Hill+Knowlton har en imponerande kundportfölj och det jobbar riktigt skarpa personer här som jag ser fram emot att jobba med, säger Christine.

Utmaningarna på PriceRunner UK låg mycket i att utbilda öborna i att börja använda prisjämförelsetjänster. Att leta efter ”röda klistermärken” på det sättet var inte en vedertagen metod som i Sverige. Men ack så nödvändigt i och med dyra hyror och elförsörjning, något som låg som ett bekymmersamt dimtöcken över i stort sett hela befolkningens ekonomiska vardag.

– PriceRunners grundidé är få folk att shoppa smartare, inte mer. I Storbritannien prisjämför man inte på samma sätt som här i Sverige och Danmark. Kanske är vi mer ekonomiska, reflekterar mer. Eftersom britterna inte var alls lika invanda med prisjämförelser fick vi arbeta med några grundläggande huvudbudskap, ”back to basics”. Vi har sett goda resultat på att det börjat hamras hem hos britterna. Journalister skriver oftare om ämnet och kunskapen och medvetenheten hos ökar konsumenterna, berättar Christine om den lyckade satsningen.

Det är en 32-åring med stark internationell erfarenhet som nu ska husera på kontoret på Birger Jarlsgatan i Stockholm. Det brittiskklingande namnet har hon från sin far, född i Nottingham. För egen del blev det drygt fem år i London för Christine. En metropol i konstant rörelse, där intensiteten ökade för varje steg på karriärstrappan. Från praktiken på Unity i september 2015 till PR-och kommunikationsavdelningen på Accounts + Legal till MSL UK och slutligen entreprenörsdrivna marknadsföringsnätverket MullenLowe där hon primärt arbetade med FMCG-kunder, förändringskommunikation och företagskommunikation.

– London var en otroligt utvecklande och stimulerande tid. För varje nytt jobb gick tempot upp och ingen dag var den andra lik. Det blev både större och mer globala kunder på en internationell spelplan. Det var en fantastiskt rolig erfarenhet – men tanken var alltid att komma hem en dag.

Precis som i reklamens värld började allt på – McDonalds. Omgående efter att kedjan öppnat en restaurang i Häggvik blev Christine utnämnd till restaurangens allra första Månadens Medarbetare. Erfarenheten av att kavla upp ärmarna, sätta kunden i fokus och arbeta målinriktat i ett team blev snabbt hörnpelare för en karriär då i sin linda.

– Det var en lärorik och bra erfarenhet; att snabbt förstå vikten av teamwork och att finnas där för varandra, multitasking och bra service. Det skapar en ödmjuk för hårt arbete och en uppskattning för varenda intjänad krona.

Christine Gouldthorp påbörjar sin anställning hos Hill+Knowlton Strategies Sverige den 26 september och kommer ingå i teamet kring sektorn Tech.