Med frukostfrallor, nybryggt kaffe och ett gäng intressanta kommunikationscase att gå igenom bjöd Hill+Knowlton in till frukostseminarium tidigare under hösten.

På plats för att hålla en presentation och svara på gästernas funderingar var mycket erfarne Arne Mosselman, Head of Creativity & Innovation på Hill+Knowlton Europa.

Seminariet utgick från några kärnfrågor. I en tid av skiftande förväntningar på vad företag ska representera och göra – vad innebär detta i praktiken? Och, i förlängningen, hur gör man sedan för att nå ut och få genomslag för sina kommunikationsstrategier och samtidigt göra något bra för samhället?

Seminariet inleddes med en genomgång av de största företagskulturella förändringarna under det senaste årtiondet. Ingredienser som en gång i tiden kändes banbrytande är idag rena hygienfaktorer. När man idag nu pratar om stakeholders är det inte bara ett företags relation med potentiella kunder, utan egentligen alla som på det ena eller andra sättet kan påverkas av dess verksamhet. Dessa initiativ bör inte ses som en sidoverksamhet eller utvärderas på annat sätt än rent affärsmässiga grunder, säger Arne.

På kort tid har hållbarhet, i alla dess former, tagit sig in i hjärtat av marknadskommunikation.

Ett förslag eller bakomliggande motiv kan egentligen vara hur bra som helst. Men vad gör det för företaget om det inte kommuniceras rätt och träffsäkert? För att svara på den frågan gick Arne igenom ett gäng omtalade och Cannes Lion-vinnande kampanjer. Han talade även om företag som av en eller annan anledning hamnat i blickfånget runt några av vår tids mest uppmärksammade samhällsfrågor och rörelser, bland dem Black Lives Matter, Pride, hållbarhet och klimat, Coronapandemin, samt ageranden i kölvattnet efter Rysslands senaste invasion av Ukraina våren 2022.

Hur kommer det sig att vissa företag syns mer än andra? Hur kommer det sig att vissa drink- och parfymföretag på kort tid bestämmer sig för att ställa om till att börja producera handsprit under pandemins första våg? Kreativitet.

Kreativitet är ofta synonymt med helt fria tankeprocesser och att inte låta sig begränsas av ett företags eller annan verklighet. Men, säger Arne, för honom handlar det snarare om att nyttja så mycket data, kunskap, och verktyg att man kan ge sig själv friheten att kunna vara kreativ. För att illustrera detta visade han upp detaljerade och datadrivna mallar och verktyg, som han alltid följer i sina arbetsprocesser.

Avslutningen av presentationen ägnades åt att gå igenom processarbete och utvärderingsmodeller, följt av frågestund och diskussioner.