Hill+Knowltons Strategies senaste rekrytering hämtas från svenska kassakon DeLaval, världsledande inom mjölkningsindustrin. Uppdraget för Daniel Jonsson blir till en början att ansvara för marknadsföringen för Hong Kong Trade Development Council.

– Det känns jättebra! Åsa (Mogerud) tog kontakt med mig innan sommaren. Det klickade rätt fort, säger Daniel Jonsson som den 6 juli påbörjade sin tjänst som Account Director på kontoret i Stockholm.

För Daniel, med drygt 20 år på nacken från DeLaval-koncernen – varav fem som produktchef med bas i Polen – blir det första gången inom byråvärlden.

– Jag försökte under mina år utomlands stärka banden i Asien och öst-Europa mot DeLaval. Jag ser verkligen fram mot variationen i konsultrollen och att få rådge kunder till en starkare kommunikation med deras målgrupper. Jag är van att sälja in företag sedan tidigare, hur man agerar mot myndigheter, organisationer och även privatkunder. Jag hoppas kunna komma in med fräscha ögon och bidra med delar från min tidigare värld. Jag är en bra kille att ha med på tåget. Jag ser möjligheterna i allt, och försöker nå helhetslösningar och arbeta noggrant och grundligt, säger han.

– Jag vänder verkligen blad i min karriärbok. Det blir mer fart och fläkt nu.

Hur står det till med polskan måste man ju fråga?

– Jag förstår flytande och pratar lite knackigt, säger Daniel som även träffade sin respektive under åren i vackra Wroclaw.

Åsa Mogerud, vd H+K Sverige om Daniel Jonsson:

– Jag är så glad över att vi lyckats rekrytera Daniel till oss i rollen som seniorkonsult till vårt corporate communications team. Han kommer senast från DeLaval som Brand Manager och breddar nu H+Ks kompetens med sin digra varumärkeserfarenhet. Daniel kommer in som marknadsansvarig för det uppdrag vi har för HKTDC, Hong Kong Trade Development Council och han är numera deras nordiska representant, säger Åsa Mogerud.

– Daniels positiva energi och arbetsglädje smittar av sig. Våra kunder får en riktigt bra konsult i Daniel!